Byggstart för nytt vattenverk

PUBLICERAD 2026-05-18 16:05

Den 13 maj 2026 togs det första spadtaget för det nya vattenverket vid Görväln i Järfälla. För dig som bor i Sundbyberg är detta ett viktigt steg för att säkra tillgången till rent och tryggt dricksvatten, både idag och i framtiden.

Sundbyberg får sitt dricksvatten från Mälaren via Görvälnverket som drivs av kommunförbundet Norrvatten. Vattenverket har försörjt norra Storstockholm i snart 100 år, men delar av anläggningen börjar nu närma sig sin tekniska livslängd. Samtidigt ökar behovet av vatten i takt med att regionen växer.

Säkrare och mer robust vattenförsörjning

Det nya vattenverket byggs bredvid det nuvarande och innebär flera viktiga förbättringar:

  • Ökad kapacitet för att möta en växande befolkning
  • Modern teknik som ger ännu bättre rening av ditt dricksvatten
  • Högre driftsäkerhet och bättre beredskap för framtida behov
  • Anpassning till nya miljökrav och ett förändrat klimat

Redan idag når vattenverket sin maxkapacitet under varma vår- och sommardagar. Utbyggnaden är därför en viktig investering för att du ska ha tillgång till vatten även när efterfrågan är som störst

Förbättrad vattenkvalitet

I det nya vattenverket införs ytterligare reningssteg som skyddar mot virus, bakterier och parasiter. Reningen anpassas också till nya krav, bland annat kring PFAS, för att ditt dricksvatten ska hålla hög kvalitet även i framtiden.

Klart under 2030‑talet

Det nya vattenverket planeras stå färdigt 2034 och tas i drift 2035. Under hela byggtiden fortsätter leveransen av dricksvatten som vanligt. För dig i Sundbyberg innebär satsningen att du även framöver kan lita på att du har ett tryggt, gott och säkert dricksvatten i din kran. Dygnet runt, året om.

Läs mer om ditt dricksvatten hos Norrvatten.